Καλή η ηλεκτροκίνηση αλλά με μέτρο

Αυτοκίνητο

Όλο και πληθαίνουν οι φωνές που λένε ότι η κατάργηση των συμβατικών αυτοκινήτων από το 2035 είναι στόχος ανέφικτος και προβληματικός.

Στην καρδιά του Μονάχου, στο σαλόνι αυτοκινήτου IAA, ο καγκελάριος της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς έστειλε σαφές μήνυμα στις Βρυξέλλες: περισσότερη ευελιξία στους κανονισμούς που προβλέπουν την πλήρη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.

Ο συντηρητικός ηγέτης δεν αμφισβήτησε ευθέως την καταληκτική ημερομηνία, όπως ζητούν ορισμένοι στο μπλοκ των Χριστιανοδημοκρατών. Επανέλαβε, ωστόσο, τη θέση της κυβέρνησης συνασπισμού υπέρ της «τεχνολογικής ουδετερότητας», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνεχίσουν να κυκλοφορούν υβριδικά ή ακόμη και οχήματα που κινούνται με συνθετικά καύσιμα.

«Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι αδιαπραγμάτευτη», τόνισε, «όμως χρειαζόμαστε έξυπνη, αξιόπιστη και ευέλικτη ευρωπαϊκή ρύθμιση. Οι μονοδιάστατες πολιτικές επιλογές δεν συνιστούν ορθολογική οικονομική πολιτική».

Οι κανονισμοί της ΕΕ ορίζουν ότι από το 2035 στην αγορά θα διατίθενται αποκλειστικά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών. Πρόκειται για πρόκληση-μαμούθ, ιδιαίτερα για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, που εδώ και δεκαετίες στηρίζεται στον κινητήρα βενζίνης και πετρελαίου. Αν και η προηγούμενη κυβέρνηση Σολτς είχε αποσύρει τις ενστάσεις της μετά την παραχώρηση εξαιρέσεων για τα e-fuels, η πίεση από τη βιομηχανία συνεχίζεται.

Η Mercedes-Benz, μάλιστα, είναι η μόνη ευρωπαϊκή εταιρεία που αναμένεται να χάσει τους στόχους εκπομπών της περιόδου 2025-2027, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ΜΚΟ Transport & Environment.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και επικεφαλής του λόμπι ACEA, Ολα Κάλλενιους, έχει ζητήσει επίμονα «ρεαλισμό» στους κανόνες, προειδοποιώντας ότι η βίαιη κατάργηση των θερμικών μοντέλων θα αποξενώσει καταναλωτές και θα πλήξει θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, η Stellantis –δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης μετά τη VW– έσπευσε να ταχθεί υπέρ αναβολής της απαγόρευσης, δια στόματος του επικεφαλής Ευρώπης, Ζαν-Φιλίπ Ιμπαράτο, που χαρακτήρισε «αδύνατη» την πλήρη μετάβαση ως το 2035.

Η κίνηση Μερτς εντάσσεται σε λεπτή ισορροπία: αφενός πρέπει να ικανοποιήσει τις πιέσεις της ισχυρής αυτοκινητοβιομηχανίας και των Χριστιανοδημοκρατών που ζητούν χαλάρωση, αφετέρου να τηρήσει το συμβόλαιο συνασπισμού με τους Σοσιαλδημοκράτες, οι οποίοι στηρίζουν την απαγόρευση.

Χαρακτηριστικά, ο βουλευτής του SPD, Αρμάντ Τσόρν, κατηγόρησε τους συντηρητικούς ότι με την αμφισβήτηση του σχεδίου «υπονομεύουν τις επενδύσεις και τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα της χώρας».

Την ερχόμενη εβδομάδα ο καγκελάριος θα συγκαλέσει τους επικεφαλής των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών και προμηθευτών, με στόχο έναν «οδικό χάρτη» για το μέλλον του κλάδου. Το βέβαιο είναι ότι το 2035 μοιάζει ήδη με χρονικό ορόσημο που απειλεί να μετατραπεί σε πεδίο σκληρής πολιτικής και βιομηχανικής αντιπαράθεσης.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:

Ο σχεδιαστής της Mercedes τα «χώνει» σε Audi και BMW

Chevron: Από τα κοιτάσματα στο Αιγαίο μέχρι εργοστάσια λιπαντικών στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα η πρωταθλήτρια Yamaha R9 (+τιμή)